יום חמישי, 18 בפברואר 2016

A Paris

לפני מספר שנים לא מועטות, נסעתי לפריז לבקר חברה טובה ששהתה שם מספר חודשים לטובת לימודי צרפתית.
כבר הייתי בפריז כמה פעמים קודם, אך זה היה הביקור הכי משמעותי שלי.
מכיוון שחברתי כבר היתה מאוהבת קשות בעיר וגם הסתדרה היטב עם השפה (מה שהופך את הצרפתים לסימפטיים בהרבה...),
חרשנו את העיר לאורכה ולרוחבה והיא הצליחה "להדביק" אותי בקלות באהבתה לעיר האורות.

כשחזרנו לארץ, החלטנו לחגוג מידי חודש את הביקור המוצלח שלנו במפגש לו קראנו "חגיגות פריז".
בכל חודש, אחת מאיתנו היתה אחראית על התוכנית האמנותית (שהיתה לרוב קשורה, איך לא, באוכל).
פעם אחת אכלנו במסעדה צרפתית קטנה בתל אביב.
בפעם אחרת עשינו פיקניק של גבינות ויין בפארק הירקון.
פעם הכנתי ארוחה צרפתית שבסופה הקינוח האלמותי מקפה "אנג'לינה" המפורסם - "מון בלאן"
("הר" שערות דקיקות של קרם ערמונים ומעליו "כיפת" קצפת...טעים!!!)
ופעם ראינו סרט צרפתי (שתינו כבר לא זוכרות איזה).

המפגש האחרון של "חגיגות פריז" היה באחריותי.
החלטתי לקחת את חברתי למקום הכי קרוב לפריז שאיננו פריז.
לקחתי אותה ל...נתב"ג!!!
ישבנו לנו בשדה התעופה, שתינו קפה ואכלנו קרואסון ב"ארקפה", הבטנו במטוסים הממריאים ודמיינו איך אנחנו על מטוס בדרכינו לעיר האהובה שלנו - פריז...

עד היום אנחנו חולמות לנסוע לשם שוב יחד ואני מאמינה שזה חלום שיתגשם ביום מן הימים,
אך בינתיים החלטתי להביא את פריז אלי עם המאכל הכי פריזאי שיש - מרק בצל!

אמנם המתכון אינו צרפתי קלאסי, אלא מתכון של רות סירקיס שעבר שינויים ע"י דודה שלי ועל ידי.
אמנם יש בו שימוש באבקת מרק, עובדה שכדאי להעלים מהצרפתים על מנת שלא ימנעו ממני כניסה למדינה בפעם הבאה שאגיע לשם.
אבל הוא בצלי מאוד, מוגש כמיטב המסורת עם פרוסות בגט וגבינה מותכת והוא בעיקר ממש ממש טעים.

אז קפצו למטבח, הכינו אותו ודמיינו שאתם בביסטרו פריזאי חשוך,
עם מלצר צרפתי מזדקן שעושה פרצופים חמוצים כשאתם מבקשים במבטא עילג: "Soupe à l'oignon, s'il vous plaît"...

!Bon Appétit

1 כפית סוכר
3 כפות קמח לבן
1/2 כוס יין לבן
פלפל לבן (מומלץ ביותר אך אפשר גם פלפל שחור)

להגשה:
12 פרוסות בגט (2 פרוסות לכל סועד)
100 גר' גבינת גרוייר מגוררת (או גבינה צהובה אחרת שאוהבים)

הכנה:

1. שמים בסיר את המים עם אבקת המרק, שורש הסלרי, הגזר והפטרוזיליה. מבשלים יחד 30 דק' על אש בינונית.
  2. בינתיים, חוצים כל בצל לחצי ופורסים לפרוסות דקות מאוד. במחבת גדולה, מחממים את השמן והחמאה ומטגנים את פרוסות הבצלים, תוך בחישה מתמדת, על אש נמוכה כ-20 דק', עד שהבצל רך מאוד ומשחים מעט. חשוב לוודא שהבצל לא נחרך במהלך הטיגון.
  3. ב-5 הדקות האחרונות לטיגון הבצל, מוסיפים את הגזרים המגוררים, המלח והסוכר ומטגנים.
  4. זורים את הקמח על הירקות ומערבבים עד שהקמח נספג בירקות.
  5. מוסיפים את היין הלבן ונותנים לו להתאדות לגמרי.
  6. מוציאים את הירקות מציר המרק ומוסיפים את הבצלים והגזר המטוגנים.
  7. מבשלים 30 דק' על אש בינונית- נמוכה ובוחשים מידי פעם. מתבלים במלח ופלפל לבן לפי הצורך.
  8. לפני ההגשה, מחממים תנור ל-220 מעלות. מרפדים תבנית בנייר אפיה.
  9. מניחים על התבנית את פרוסות הבגט וקולים כ-5 דק'.
  10. הופכים את פרוסות הבגט על צידן השני ומפזרים גבינה מגוררת מנדיבות על כל פרוסה. קולים עוד כמה דקות עד שהגבינה נמסה.
  11. מוזגים את המרק החם לקערות הגשה. מניחים 2 פרוסות בגט בכל קערה ומגישים מיד.

הערות:

• אם יש לכם ציר ירקות מוכן, אפשר לוותר על שלב 1 ובמקומו - להביא את הציר לרתיחה ולהוסיף לו את הבצלים והגזר המטוגנים.
  • אפשר לוותר על פרוסות הבגט ולהגיש רק עם גבינה מגוררת.